top of page

FOLV 1 Angle of Attack (AoA)

Vi har utviklet et ”Angle of Attack” (AoA) system spesielt tilpasset mikrofly og sportsfly. Systemet gir deg beskjed både visuelt og med lyd når faren for å steile øker.

 

Mange antar at flyet vil steile på grunn av lav fart, men det som faktisk avgjør når flyet steiler er vinkelen mellom vingen og  luftstrømmen det flyr gjennom.

 

Vår AoA måler denne ”angreps”vinkelen kontinuerlig med 0,1 grader presisjon. 

  • Grønt lys illustrerer at det er tilstrekkelig løft til å holde flyet 

  • Gult illustrer at angrepsvinkelen øker

  • Rødt viser at flyet nærmer seg kritisk verdi og faren for å steile er høy. Piloten vil nå  bli varslet med alarm (alarmen vil også gå over intercom dersom dette er tilkoblet). 

 

Vårt system vil slik øke sikkerheten til piloten og passasjer spesielt i situasjoner under krevende situasjoner hvor risikoen for faren for å steile er høy, som f.eks under landing. AoAen vår kan også være et ypperlig hjelpemiddel for å oppnå den perfekte landingen og  slik øke gleden av flyturen ytterligere. 

 

Ta kontakt om dere er interessert i å bestille eller om dere ønsker mer informasjon.

 

Vår AOA vil bli tilgjengelig i vår nettbutikk snart. Kontakt oss gjerne for å bestille i mellomtiden. . 

during-flight.png
The Angle of Attack (AoA):

is the angle between the aerofoil chord line and the free stream velocity vector. Stall occurs when the wing angle of attack has exceeded a critical value called stall angle of attack or critical angle of attack, and the air ow has detached from the aerofoil, thus ceasing to provide sufficient lift to balance the airplane weight.

AOA Panel.png
AOA sensor.png
bottom of page